Att skydda sig själv från sanningen.

"Vad gjorde hon för någonting då?"
Orden ligger på tungan, svaret försöker leta sig över läpparna. Jag smakar på ordet, känner hur sant allting kommer bli om jag säger det högt. Jag sväljer orden, högt och tydligt sväljer jag sanningen och säger så mycket som jag klarar av att leva med.
"Hon knuffade mig!"
Polisen lägger huvudet på sned.
"Hon knuffade dig alltså?"
Jag försöker desperat ta mig ur situationen jag försatt mig i, värjer mig för den där menande blicken från andra sidan bordet.
"Ja, hon puttade mig!"
Hon visar med hela sitt kroppspråk att hon tror på mig, säger att det är okej att berätta och att det som hänt aldrig kommer hända igen.
Hon säger att det var fel och jag skakar på huvudet, gång på gång.
"Mamma sa att det var rätt. Hon sa att jag aldrig fick nog och att jag var dum i huvudet".
"När sa hon det?"
Jag biter mig i läppen innan jag svarar, hårt och länge. Som för att säga till mig själv att jag egentligen gör fel.
"Varje dag"
Polisen antecknar någonting i sitt block och jag möter hennes blick.
"Sa hon något mer till dig varje dag?"
"Ja, men hon menade det inte"
"Kom hon och bad om ursäkt efteråt?"
Sekunderna går. Jag väger fördelar mot nackdelar.
Jag sväljer och hoppas att sanningen ska följa med.
"Nej, hon bad inte om ursäkt"





Kommentarer
Simone

Hej!



Jag hamnade av en slump på din blogg. Väldigt berörande. Jag hoppas andra i samma situation läser också. Har aldrig varit med om det du beskriver men det du och dina syskon har varit med om känns helt obeskrivligt sorgligt. Jag hoppas att ni får bra hjälp och att det finns människor i er närhet som bryr sig.

Allt gott! Simone

2012-01-13 @ 14:05:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

They say that time heals everything.

Den här bloggen handlar om att lära sig leva, aldrig ge upp och att hitta de små ljuspunkterna som gör livet värt att leva. Den handlar också om livet som misshandlad och hur man lär sig leva med en barndom som man helst vill glömma.

RSS 2.0